Dari kehilangan Amelia Earhart kepada pemimpin kesatuan buruh Jimmy Hoffa, terdapat suatu misteri amat bagus sehingga sukar bagi orang-orang Amerika menolak. Mungkin kerana itulah mereka terus terpegun dengan saga kehilanngan Malaysia Airlines Penerbangan 370 dimana orang lain sudah mengalihkan pandangan mereka.
Dari awal, cerita telah dipam dengan drama cukup untuk menyaingi kisah penyiasatan Hollywood. Dan walaupun ia dibentangkan di dunia lain dengan hanya tiga orang Amerika di atas pesawat, ramai yang tertarik dalam apa jua cara sekali pun.
'Ceritanya memiliki banyak bahan dari
drama yang menarik, terutama sejak awal: nyawa taruhannya, misteri yang tidak terungkai, perlumbaan dengan waktu, emosi manusia,' Tom Rosenstiel, Pengarah Eksekutif American Press Institute, mengatakan dalam sebuah email.
Tapi mengapa minat begitu tetap kekal di Amerika Syarikat ketika cerita tentang pesawat ini telah hilang keghairahan di tempat lain? Ia menurun daripada muka hadapan akhbar dan laman web Australia berminggu yang lalu, walaupun carian sedang diselaraskan di luar pantai barat mereka. CNN International dan rangkaian luar negara CNN, mengalihkankan liputan apabila berita besar lain berlaku, seperti krisis di Ukraine dan percubaan Oscar Pistorius di Afrika Selatan. Tetapi CNN di Amerika Syarikat meneruskan fokus utamanya kepada pesawat. Malah di China, di mana dua pertiga adalah penumpang mereka, laporan tidak pernah berjalan tanpa henti di TV dan keributan di media sosial juga mereda.
Tetapi rakyat Amerika merindui untuk lebih dari itu.
Ramai mendapati ianya mustahil untuk mempercayai bahawa Boeing 777 moden membawa 239 orang hanya boleh hilang tanpa jejak pada zaman di mana iPhone boleh dikesan mana-mana sahaja.
Sebahagian daripada obsesi juga berkisar pada pemikiran harus-tahu-sekarang rakyat negara ini dan ketagihan media sosial yang dikemaskini oleh berita-berita gempar terkini, rakaman dan foto-foto yang sudah menjadi viral di Twitter, Facebook dan YouTube. Sejak pesawat hilang, ia telah secara konsisten menjadi salah satu daripada lima cerita yang paling dibaca pada aplikasi mudah alih The Associated Press.
Dan rakyat Amerika ditala untuk menonton perkembangan terbaru. Dan ketika tidak ada perkembangan baru, mereka tinggal terpaku pada smartphone mereka kerana terasa suspen bila tidak mengetahui - atau mungkin ketinggalan sesuatu yang baru - entah bagaimana rimas apabila tiada apa-apa yang berlaku.
Dari tumpahan minyak ke isyarat ping dari kotak hitam yang akan mati, setiap petunjuk mendorong mereka untuk tertanya-tanya, inikah dia?
Selepas enam minggu laporan, tiada satu cebisan bukti kukuh telah dijumpai dari pesawat jet itu.
Menurut kaji selidik terbaru oleh Pusat Penyelidikan Pew dijalankan April 3-6, berita pesawat hilang kekal diatas di Amerika Syarikat, dengan 33 peratus daripada mereka mengatakan mereka mengikutinya lebih dari berita tembakan maut di pengkalan Fort Hood Army, perkembangan berkaitan dengan Ukraine dan baik pulih penjagaan kesihatan Presiden Obama.
"Ianya seperti semua musim drama 'Lost' adalah promosi untuk cerita pesawat ini," kata Robert Thompson, pakar budaya pop di Syracuse University.
Dari awal, cerita telah dipam dengan drama cukup untuk menyaingi kisah penyiasatan Hollywood. Dan walaupun ia dibentangkan di dunia lain dengan hanya tiga orang Amerika di atas pesawat, ramai yang tertarik dalam apa jua cara sekali pun.
'Ceritanya memiliki banyak bahan dari
drama yang menarik, terutama sejak awal: nyawa taruhannya, misteri yang tidak terungkai, perlumbaan dengan waktu, emosi manusia,' Tom Rosenstiel, Pengarah Eksekutif American Press Institute, mengatakan dalam sebuah email.
Tapi mengapa minat begitu tetap kekal di Amerika Syarikat ketika cerita tentang pesawat ini telah hilang keghairahan di tempat lain? Ia menurun daripada muka hadapan akhbar dan laman web Australia berminggu yang lalu, walaupun carian sedang diselaraskan di luar pantai barat mereka. CNN International dan rangkaian luar negara CNN, mengalihkankan liputan apabila berita besar lain berlaku, seperti krisis di Ukraine dan percubaan Oscar Pistorius di Afrika Selatan. Tetapi CNN di Amerika Syarikat meneruskan fokus utamanya kepada pesawat. Malah di China, di mana dua pertiga adalah penumpang mereka, laporan tidak pernah berjalan tanpa henti di TV dan keributan di media sosial juga mereda.
Tetapi rakyat Amerika merindui untuk lebih dari itu.
Ramai mendapati ianya mustahil untuk mempercayai bahawa Boeing 777 moden membawa 239 orang hanya boleh hilang tanpa jejak pada zaman di mana iPhone boleh dikesan mana-mana sahaja.
Sebahagian daripada obsesi juga berkisar pada pemikiran harus-tahu-sekarang rakyat negara ini dan ketagihan media sosial yang dikemaskini oleh berita-berita gempar terkini, rakaman dan foto-foto yang sudah menjadi viral di Twitter, Facebook dan YouTube. Sejak pesawat hilang, ia telah secara konsisten menjadi salah satu daripada lima cerita yang paling dibaca pada aplikasi mudah alih The Associated Press.
Dan rakyat Amerika ditala untuk menonton perkembangan terbaru. Dan ketika tidak ada perkembangan baru, mereka tinggal terpaku pada smartphone mereka kerana terasa suspen bila tidak mengetahui - atau mungkin ketinggalan sesuatu yang baru - entah bagaimana rimas apabila tiada apa-apa yang berlaku.
Dari tumpahan minyak ke isyarat ping dari kotak hitam yang akan mati, setiap petunjuk mendorong mereka untuk tertanya-tanya, inikah dia?
Selepas enam minggu laporan, tiada satu cebisan bukti kukuh telah dijumpai dari pesawat jet itu.
Menurut kaji selidik terbaru oleh Pusat Penyelidikan Pew dijalankan April 3-6, berita pesawat hilang kekal diatas di Amerika Syarikat, dengan 33 peratus daripada mereka mengatakan mereka mengikutinya lebih dari berita tembakan maut di pengkalan Fort Hood Army, perkembangan berkaitan dengan Ukraine dan baik pulih penjagaan kesihatan Presiden Obama.
"Ianya seperti semua musim drama 'Lost' adalah promosi untuk cerita pesawat ini," kata Robert Thompson, pakar budaya pop di Syracuse University.