Link Collider

Tuesday, March 18, 2014

Benarkah MH370 telah di arahkan ke Deigo Garcia?

Kini telah menjadi agak jelas bahawa kehilangan Malaysia Airlines Penerbangan 370 dari Kuala Lumpur ke Beijing bukan kemalangan. Malah, ada kemungkinan bahawa penerbangan itu diarahkan ke pangkalan tentera Amerika Syarikat di Diego Garcia di Lautan Hindi. “Extraordinary rendition“ yang luar biasa?


MH370 adalah perkhidmatan 777-200ER membawa 239 penumpang dan anak kapal berlepas dari  Kuala Lumpur untuk penerbangan Beijing. Untuk recap, ia meninggalkan KL pada 00:40, ia hilang dari radar komersil pada 01:22 dekat dengan kawasan di mana pengesanan sistem  radar  udara Malaysia menurun, dan tidak pernah dikesan memasuki ruang udara Vietnam pada perjalanannya bertujuan untuk menyeberangi negara itu dari Laut China Selatan dan terus melalui Hong Kong dan ke destinasinya. Transponder pada Penerbangan 370 telah dimatikan dengan segera selepas ia berada di luar penglihatan kawalan trafik udara Malaysia!

Ini hanya boleh dilakukan oleh anak-anak kapal yang sudah berkompromi atau oleh perampas.

Tetapi itu bukan satu-satunya tanda bahawa Penerbangan 370 cuba untuk menyembunyikan dimana mereka berada. Sejurus selepas mematikan transponder , Penerbangan 370 membuat pusingan U dan menuju ke arah Diego Garcia, dalam proses menyeberangi Pantai Barat Malaysia. Jika memang ada kegagalan teknikal besar, anak-anak kapal akan cuba membuat pendaratan cemas di laut, bukan kembali ke Malaysia. Dan jika ada satu penyahmampatan kabin , pesawat itu akan perlahan-lahan hilang ketinggian , terhempas ke Teluk Thailand. 

Ketua Tentera Udara Malaysia Jeneral Rodzali Daud pada keesokan harinya menyatakan kemungkinan bahawa pesawat telah menukar arah (9 Mac), dan beliau yang dipetik oleh akhbar bahasa Melayu sebagai berkata jet itu telah dikesan beratus-ratus batu dari jalan penerbangan asal , di Selat Melaka, barat Malaysia, dan sehingga 320 kilometer barat laut Pulau Pinang negeri di Malaysia , selepas itu ia sama ada hilang atau keupayaan radar Malaysia tidak dapat mengesannya . Ia jelas terbang rendah , seolah-olah untuk mengelak daripada dikesan oleh radar.

Kenyataan umum Jeneral Rodzali Daud telah jelas tidak dijangka , kerana semua beranggapan kapal terbang itu hilang di Teluk Thailand, SAR telah dijalankan ditempat yang salah. Kerajaan Vietnam Komunis juga mengemukakan  beberapa saksi yang memberi keterangan melihat pesawat terbang rendah di luar pantai mereka. Terdapat cubaan berulang untuk mengenal pasti mana-mana bahagian daripada serpihan terapung di kawasan itu. Apabila media arus perdana mengambil kenyataan yang boleh dipercayai dari Jeneral Rodzali Daud , beliau didesak oleh pihak tertentu untuk menafikan , dan telah menafikan secara formal.

Rakan perdagangan terbesar Amerika, Komunis China, juga melahirkan keraguan pada kerajaan Malaysi atas " kekeliruan" ini.  Adalah jelas bahawa kecelaruan  ini tidak mungkin terjadi tanpa penglibatan pegawai  tertinggi Malaysia . Walau bagaimanapun , kenyataan Jeneral Rodzali Daud telah di guna pakai dan mengubah arah carian, yang kini memberi tumpuan di Laut Andaman, bukan Teluk Thailand. Ia seolah-olah terdapat percubaan terdesak untuk mengelak carian di Pantai Barat Malaysia. Sebagai contoh, pelantar minyak pekerja di pantai Vietnam yang mendakwa telah melihat objek berapi, tetapi laporan itu kemudian ternyata tidak benar.




Jika pesawat itu menuju ke Diego Garcia (yang berada di bawah lapan jam waktu penerbangan dari Kuala Lumpur), ia akan dikesan  pada radar Indonesia juga, dan kemungkinan telah melepasi Indonesia. Tidak seperti Malaysia, Indonesia adalah sebuah negara rakan globalis defacto, dan segera akan menutup maklumat tersebut. Australia juga mempunyai rangkaian radar canggih, tetapi kita tidak pernah mendengar daripada mereka. Selain daripada radar, terdapat juga lain-lain "live" data yang dihubungkan dengan pesawat komersial.


Penyiasat kini telah mengesahkan bahawa data secara langsung ini juga menunjukkan bahawa pesawat terus terbang walaupun selepas hubungan radar terputus. Transmisi data berakhir biasanya menunjukan pesawat telah mendarat.

Dan masih tiada kenyataan tentang isyarat daripada sistem pemantauan dalam enjin Rolls-Royce PLC, yang akan berhenti apabila pesawat mendarat. 

Diego Garcia adalah  asas kekuatan tentera-udara AS di Lautan Hindi. Ia berkhidmat sebagai “forwarding base”di hampir semua konflik Amerika di Teluk dan di Afghanistan. Ia mempunyai keupayaan radar yang hebat, serta beberapa lapangan terbang kecil. Dan hangar yang besar yang boleh menyembunyikan pesawat besar.

Dan yang paling penting sekali, Diego Garcia mempunyai kakitangan yang mengikuti kod, tidak terlalu banyak soalan dan memastikan “mata selalu ditutup”. Tidak seperti Malaysia, tidak ada Jeneral Rodzali Daud di Diego Garcia, yang akan berkata tanpa berpikir apa yang mereka lihat pada radar tentera.

Dengan mengandaikan pesawat mendarat, WNYC telah menghasilkan peta yang menunjukkan semua lapangan terbang mungkin dalam julat MH370, berdasarkan hubungan radar terakhir, dan Diego Garcia adalah salah satu daripadanya!


bersambung.....



Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More