Kini
telah menjadi agak jelas bahawa kehilangan Malaysia Airlines Penerbangan 370
dari Kuala Lumpur ke Beijing bukan kemalangan. Malah, ada kemungkinan bahawa
penerbangan itu diarahkan ke pangkalan tentera Amerika Syarikat di Diego Garcia
di Lautan Hindi. “Extraordinary rendition“ yang luar biasa?
MH370 adalah perkhidmatan 777-200ER membawa 239 penumpang
dan anak kapal berlepas dari Kuala
Lumpur untuk penerbangan Beijing. Untuk recap, ia meninggalkan KL pada 00:40,
ia hilang dari radar komersil pada 01:22 dekat dengan kawasan di mana
pengesanan sistem radar udara Malaysia menurun, dan tidak pernah
dikesan memasuki ruang udara Vietnam pada
perjalanannya bertujuan untuk menyeberangi negara itu dari Laut China Selatan dan
terus melalui Hong Kong dan ke destinasinya. Transponder pada Penerbangan 370
telah dimatikan dengan segera selepas ia berada di luar penglihatan kawalan
trafik udara Malaysia!
Ini hanya boleh dilakukan oleh anak-anak kapal yang sudah
berkompromi atau oleh perampas.
Tetapi itu bukan satu-satunya tanda bahawa Penerbangan 370
cuba untuk menyembunyikan dimana mereka berada. Sejurus selepas mematikan
transponder , Penerbangan 370 membuat pusingan U dan menuju ke arah Diego
Garcia, dalam proses menyeberangi Pantai Barat Malaysia. Jika memang ada kegagalan
teknikal besar, anak-anak kapal akan cuba membuat pendaratan cemas di laut,
bukan kembali ke Malaysia. Dan jika ada satu penyahmampatan kabin , pesawat itu
akan perlahan-lahan hilang ketinggian , terhempas ke Teluk Thailand.
Ketua
Tentera Udara Malaysia Jeneral Rodzali Daud pada keesokan harinya menyatakan
kemungkinan bahawa pesawat telah menukar arah (9 Mac), dan beliau yang dipetik
oleh akhbar bahasa Melayu sebagai berkata jet itu telah dikesan beratus-ratus
batu dari jalan penerbangan asal , di Selat Melaka, barat Malaysia, dan
sehingga 320 kilometer barat laut Pulau Pinang negeri di Malaysia , selepas itu
ia sama ada hilang atau keupayaan radar Malaysia tidak dapat mengesannya . Ia jelas
terbang rendah , seolah-olah untuk mengelak daripada dikesan oleh radar.
Kenyataan umum Jeneral Rodzali Daud telah jelas tidak
dijangka , kerana semua beranggapan kapal
terbang itu hilang di Teluk Thailand, SAR telah dijalankan ditempat yang salah.
Kerajaan Vietnam Komunis juga mengemukakan
beberapa saksi yang memberi keterangan melihat pesawat terbang rendah di
luar pantai mereka. Terdapat cubaan berulang untuk mengenal pasti mana-mana
bahagian daripada serpihan terapung di kawasan itu. Apabila media arus perdana
mengambil kenyataan yang boleh dipercayai dari Jeneral Rodzali Daud , beliau didesak oleh pihak tertentu untuk menafikan , dan telah menafikan secara formal.
Rakan perdagangan terbesar Amerika, Komunis China, juga melahirkan keraguan pada kerajaan Malaysi atas " kekeliruan" ini. Adalah jelas bahawa kecelaruan ini tidak mungkin terjadi tanpa penglibatan pegawai tertinggi Malaysia . Walau bagaimanapun , kenyataan Jeneral Rodzali Daud telah di guna pakai dan mengubah arah carian, yang kini memberi tumpuan di Laut Andaman, bukan Teluk Thailand. Ia seolah-olah terdapat percubaan terdesak untuk mengelak carian di Pantai Barat Malaysia. Sebagai contoh, pelantar minyak pekerja di pantai Vietnam yang mendakwa telah melihat objek berapi, tetapi laporan itu kemudian ternyata tidak benar.
Jika pesawat itu menuju ke Diego Garcia (yang berada di
bawah lapan jam waktu penerbangan dari Kuala Lumpur), ia akan dikesan pada radar Indonesia juga, dan kemungkinan telah
melepasi Indonesia. Tidak seperti Malaysia, Indonesia adalah sebuah negara
rakan globalis defacto, dan segera akan menutup maklumat tersebut. Australia
juga mempunyai rangkaian radar canggih, tetapi kita tidak pernah mendengar
daripada mereka. Selain daripada radar, terdapat juga lain-lain "live"
data yang dihubungkan dengan pesawat komersial.
Penyiasat kini telah mengesahkan bahawa data secara langsung
ini juga menunjukkan bahawa pesawat terus terbang walaupun selepas hubungan
radar terputus. Transmisi data berakhir biasanya menunjukan pesawat telah
mendarat.
Dan masih tiada kenyataan tentang isyarat daripada sistem
pemantauan dalam enjin Rolls-Royce PLC, yang akan berhenti apabila pesawat mendarat.
Diego Garcia adalah asas kekuatan
tentera-udara AS di Lautan Hindi. Ia berkhidmat sebagai “forwarding base”di
hampir semua konflik Amerika di Teluk dan di Afghanistan. Ia mempunyai keupayaan
radar yang hebat, serta beberapa lapangan terbang kecil. Dan hangar yang besar
yang boleh menyembunyikan pesawat besar.
Dan yang paling penting sekali, Diego Garcia mempunyai
kakitangan yang mengikuti kod, tidak terlalu banyak soalan dan memastikan “mata
selalu ditutup”. Tidak seperti Malaysia, tidak ada Jeneral Rodzali Daud di
Diego Garcia, yang akan berkata tanpa berpikir apa yang mereka lihat pada radar
tentera.
Dengan mengandaikan pesawat mendarat, WNYC telah
menghasilkan peta yang menunjukkan semua lapangan terbang mungkin dalam julat
MH370, berdasarkan hubungan radar terakhir, dan Diego Garcia adalah salah satu
daripadanya!
bersambung.....